Vrijwilliger aan het woord ; John Sonnemans

13 november 2021 17:45

1.Een voorstelling over jezelf, en je voetbalverleden.
Allereerst wil ik Theo Roox bedanken dat hij mij genomineerd heeft.
Mijn naam is John Sonnemans ben op 16 april 1955 geboren in Blerick, ben voor 46 terug getrouwd met Annie heb 2 kinderen Ruud Sonnemans en Karen en wij hebben vier kleinkinderen.
Wij wonen in de Clematisstraat op een steenworp afstand van het sportpark. Sinds 3 jaar ben ik gestopt met werken na 47 jaar gewerkt te hebben bij Océ/Canon.
Ik heb zelf 20 jaar café voetbal gespeeld bij Copacabana in Venlo als keeper. Toen mijn zoon Ruud op 6 jarige leeftijd ging voetballen bij SVB, ben ik eerst fanatiek supporter en chauffeur geweest bij bijna alle wedstrijden. Het was een bijzonder leuke tijd waarbij we vaak met bijna alle ouders zowel voor, tijdens als na de wedstrijd aanwezig waren. Het kwam in die tijd vaker voor dat we auto’s moesten laten staan bij uitwedstrijden dan dat we er te weinig hadden. In 1995 vroeg toenmalig Jeugdvoorzitter Henk Bouts mij om leider te worden bij de B-jeugd. Ik vond het wel leuk om te gaan doen, maar vond het ook belangrijk wat Ruud hiervan vond. Toen Henk dit vervolgens aan Ruud vroeg was zijn antwoord: “Of hij mij nu na de wedstrijd verteld wat ik fout deed of direct tijdens de wedstrijd maakt mij niet uit….”. En zo ben ik samen met Kees Klompmakers leider geworden bij destijds de B2 (nu JO17-02). Na 1 jaar B2 ben ik vervolgens 2 jaar leider geweest bij de B1 samen met Cor Coenen. Het eerste jaar samen met trainer Roeland van Oudenhoven en het 2e jaar met trainer Peter Kanters. Het was een mooie tijd want we speelde in de landelijke 2e divisie (vergelijkbaar met de huidige landelijke 1e divisie) en wonnen 2 maal de bisschopsbeker. Een ander hoogtepunt was de reis naar Blackpool met sponsor Rinus Janssen. Hierna ben ik 1 jaar coördinator geweest bij de A-jeugd (huidige JO19). In 1998 werd ik door toenmalig voorzitter Thijs ten Have gevraagd om jeugdvoorzitter te worden. In het begin had ik zeker nog wat twijfels, maar het was Theo Peijnenburg (senior) die mij destijds het beslissende zetje gaf en heb ik dit 10 jaar met veel plezier gedaan. Naast jeugdvoorzitter ben ik ook 12 jaar lid geweest van de Top B commissie. Na mijn jeugdvoorzitters schap kreeg ik net als nu de pen, toen een microfoon in de handen geduwd van Theo Roox en was ik vanaf die tijd verslaggever voor de radio van Omroep Venlo. Dit heb ik gedurende 3 jaar met veel plezier gedaan, waarna helaas de Omroep stopte met het doen van verslaggeving van amateurwedstrijden.
2. Welke specifiek zaken waren voor jou als jeugdvoorzitter belangrijk
Als eerste was het natuurlijk belangrijk dat we een vereniging zijn waar de jeugd graag voetbalt en vrijwilligers met veel plezier hun tijd aan besteden.
Om dit te kunnen doen heb ik destijds samen met Theo Coenen een Jeugdbeleid opgesteld waarmee we alles beschreven hebben van de jongste jeugd tot de oudste jeugd. Dit beleid was de leidraad voor zowel de recreatieve als de prestatieve teams. Het beleid was uiteraard geen doel op zichzelf, maar wel een manier om voor iedereen duidelijk te maken wat we belangrijk vonden en wat we van elkaar konden verwachten. Wat ik daarnaast belangrijk vond was discipline en duidelijke regels die voor iedereen waren, ongeacht wie je was of in welk team je speelde. Later is dit steeds verder uitgewerkt door o.a. Maurice Hendricks en Wiel Roox. Een ander belangrijk punt was een goede communicatie met de ouders, dit was dan ook de reden om een jaarlijkse ouderavond te introduceren. Als laatste vond ik het belangrijk om op de zaterdagen aanwezig te zijn om zo aanspreekbaar te zijn voor spelers, leiders en ouders. Op deze manier heb ik heel veel leuke en mooie jeugdwedstrijden mogen bekijken.
3. Welke taken vervul je nu binnen de club
Op dit moment ben ik lid van de al om bekende “maandagmorgenploeg”. Een clubje van “hardwerkende gezelligheidsmensen” die SVB een warm hart toedragen en diverse klusjes op en rond het sportpark uitvoeren, zodat deze iedere week weer spik en span is voor alle voetballers, leiders en bezoekers. Vanuit deze club wil ik dan ook graag Wim Nijssen nomineren om deze pen van mij over te nemen.
Wim zou jij iets kunnen vertellen over:
1. Een voorstelling over jezelf, en je voetbalverleden
2. Welke functies heb je allemaal bekleed binnen SVB en het NKS