Vrijwilliger aan het woord ; Wim Nijssen

24 november 2021 11:45

John Sonnemans heeft het estafettestokje doorgegeven. Bedankt hiervoor.
Een voorstelling over jezelf en je voetbalverleden.

John Sonnemans heeft het estafettestokje doorgegeven. Bedankt hiervoor.
Een voorstelling over jezelf en je voetbalverleden.
Mijn naam is Wim Nijssen en ben geboren in januari 1956. Kom uit een gezin van 6 kinderen (drie meisjes en drie jongens) en woon nog altijd in het ouderlijk huis. In het dagelijks leven was ik douanedeclarant en later facturist.
Over het voetbalverleden bij SVB kan ik heel kort zijn. Heb zelf nooit in clubverband gespeeld, Wel vaak met de vriendjes uit de buurt op het Lambertusplein gevoetbald.
Welke functies heb je allemaal bekleed binnen SVB en de NKS?
Bij SVB ben ik in 1974 begonnen.  Broer Theo (Ties) voetbalde er al.  Vaak ging ik kijken en zag dat er weleens gespeeld werd zonder grensrechter. De toenmalige penningmeester (Noud Jonkers) woonde (en woont) vlakbij en heb me via hem aangemeld om jeugdleider te worden.
Met Breur Tönnissen hebben we samen 17 seizoenen de spelers begeleid. Ze werden vaak getraind door Frits Peeters. Toen Breur niet meer in staat was om z’n functie uit te kunnen oefenen ben ik nog een aantal jaren  doorgegaan met andere jeugdleiders.
Een van de hoogtepunten was het bereiken van de Bisschopsbekerfinale. We verloren weliswaar maar de dag zelf was onvergetelijk. In een grote autobus naar het zuiden van de provincie . Een verslaggever van de ROZ (tegenwoordig L1) die opnames maakte die ’s avonds op de radio werden uitgezonden.
Ook ben ik een behoorlijk aantal jaren mee op kamp geweest. In eerste instantie naar de NKS-jeugdkampen omdat SVB daar lid van was. Deze werden gehouden in o.m. Huijbergen, Valkenswaard, Uden, Borculo en Echt. Later sloot ik me aan bij de jeugdkampen van SVB die toen een hele week duurden. Om enkele plaatsen te noemen: Sevenum, Heythuysen, Hunsel, Haelen, Heeze en Ommel. Om het jeugdkampgebeuren kort samen te vatten: lange dagen, korte nachten, heel veel plezier en onuitwisbare herinneringen.
Naast het jeugdleiderschap kon SVB op me rekenen bij diverse andere functies: twee seizoenen leider van SVB 7, coördinator F-pupillen, wedstrijdsecretaris jeugd en lid jeugdcommissie. Tevens nog met Emile Kerren  vijftien seizoenen aan de kassa gestaan.
Tegenwoordig kan men me bij SVB vinden bij: de maandagmorgenploeg, de archiefcommissie en de vertrouwenscontactpersonencommissie.
Laatstgenoemde commissie zorgt ervoor dat de jeugdleiders in het bezit komen van een VOG. Het is al vaker geschreven en gezegd: SVB streeft ernaar om een veilig voetbalklimaat te bewerkstelligen, Daarbij is het van groot belang dat de jeugdleiders over een  VOG beschikken. De aanvraag is kosteloos. Je bent ongeveer 2 minuten kwijt aan het digitaal invullen van het formulier.
Dit jaar 25 jaar lid van Ald SVB. De eerlijkheid gebiedt te schrijven  dat het lidmaatschap bedoeld is om Ald SVB te steunen.
Wat niet onvermeld mag blijven: supporter van het eerste. Ik sla maar heel weinig wedstrijden over. Heden ten dage ga ik met Cor Coenen en Ton van Lieshout en in  het verleden met Frits Peeters en Henk Bouts. Het mooiste seizoen vond en vind ik toen SVB in de 1e klasse E speelde tegen  allemaal teams uit Noord- Brabant. Eerst onderweg een hapje eten en daarna de wedstrijd bezoeken tot aan Breda, Tilburg en Sint Willebrord toe. Fantastisch.
Naast de werkzaamheden bij onze vereniging doe ik ook nog vrijwilligerswerk bij NKS-Voetbal. De letters  NKS staan voor Nederlandse Katholieke Sportbond. Thijs ten Have, die ons op veel te vroege leeftijd ontvallen is, was al bij deze sportorganisatie. Na zijn overlijden werd ik gevraagd om zijn plaats in te nemen. In het begin als lid van de ledenraad en nu als penningmeester.
NKS-Voetbal biedt verenigingsondersteuning op tal van gebieden. SVB was ook lid hiervan en heeft meegedaan aan talloze jeugdkampen en wedstrijden om de Bisschopsbeker. Namens NKS-Voetbal ben ik 10 jaar clustercoördinator van de Venlose Amateur Voetbalverenigingen geweest. De voorzitters kwamen 2x per jaar bij mekaar waarbij over tal van onderwerpen werd gepraat. In een later stadium waren er ook overleggen tussen jeugdvoorzitters en vertrouwenscontactpersonen.
Een leuk verhaal uit het verleden dat onze huidige leden zeker moeten lezen.
Een van de jeugdkampen werd gehouden bij kampeerboerderij Twente te Heythuysen. Het was gebruikelijk in die tijd dat er ’s woensdags een oudermiddag was. Na afloop hiervan kwam het wel eens voor dat een enkele deelnemer huilde. Het was echter van korte duur. Ook een moeder nam afscheid van haar zoon. Dit gebeurde op het pad tussen boerderij en openbare weg. Zoonlief draaide zich om en liep terug naar het sportveld. Moeder barstte evenwel in tranen uit. Ze had toch zo’n verdriet.  Het heeft een hele poos geduurd voordat we haar getroost hadden. De betreffende speler kwam niet terug en is het hele kamp gebleven.
Het was net de omgekeerde wereld.
De volgende vrijwilliger die iets over zichzelf mag schrijven is Ton van Lieshout. Hij dient de navolgende vragen te beantwoorden:
- Een voorstelling over jezelf en je voetbalverleden
- Wat doe je op dit moment en wat heb je allemaal voor SVB gedaan?
- Een leuke anekdote die te maken heeft met het Vastelaovesgebeure binnen SVB