Vrijwilliger aan het woord ; Thei Roox

1 november 2021 11:15

SV Blerick steunt enorm op haar vele vrijwilligers, van onze trainers tot aan het kantinepersoneel, iedereen draagt zijn steentje bij, en daar zijn we zeer trots op! Deze rubriek geeft een kijkje in de werkzaamheden van onze zeer gewaardeerde vrijwilligers.

Vandaag Thei Roox.

1. Een voorstelling over jezelf, en je voetbalverleden.
Allereerst een woord van dank aan Eric Knorr, die mij heeft genomineerd voor deze rubriek.

Mijn naam is Theo Roox  roepnaam Thei, geboren op 9 augustus 1951 te Grubbenvorst. Ik ben al 47 jaar gelukkig getrouwd met Marij Roox ''ein Tegels maedje''. Samen hebben wij een zoon Pascal en dochter Ramona. Ook hebben wij 2 kleinkinderen, Bram van 18 die bij SV Blerick speelt in de JO19-2 en Imke van 16. Wij zijn woonachtig op de Drie Decembersingel in Blerick, op loopafstand van sportpark ’t Saorbrook. Ik ben gepensioneerd, na 52 jaar te hebben gewerkt bij Venlo sanitair, Heda gereedschap slijperij in België, Schraven bouw te Venray en MGG The Netherlands te Tegelen.

Op 12-jarige leeftijd ben ik lid geworden van SVB. Frits Peeters en Breur Theunissen waren toen mijn trainers. Al snel was ik erachter dat ik niet de benodigde techniek bezat die nodig was om een goede voetballer te worden. Daar kwam bij dat ik last had van botvlies ontsteking, toen was het snel bekeken en ben ik gestopt. Toen mijn broer Wiel, met zijn elftal op kamp ging in Griendtsveen en hij last had van heimwee moest ik hem halen. De volgende ochtend stond hij in alle vroegte weer naast mijn bed, hij moest terug. Dat heb ik dan maar gedaan, ik ben gelijk maar daar gebleven omdat Frits Peeters mij dat vroeg, zo ben ik leider geworden. Ik ben jaren jeugdleider geweest en heb ook leuke successen geboekt, zoals het winnen van het jaarlijkse zaaltoernooi op 2de Kerstdag in Egerbos en het kampioenschap met de A2 tegenwoordig de JO19-2. Ik ben tot aan mijn diensttijd lid gebleven, toen ben ik gestopt als leider.

Na jaren niets meer te hebben gedaan in het voetbal werd ik gevraagd door toenmalig trainer van het 2de elftal Andre Orval, of ik interesse had om leider te worden bij het 2de.Ik hoefde hier niet over na te denken en ben dus jaren leider geweest bij het 2de elftal. Hier heb ik mooie tijden mee gemaakt, zeker de uitwedstrijd bij Veritas.  Ze hadden daar de kleedlokalen in twee gedeeld door middel van een rolpoort. Toen wij ons hadden omgekleed om aan de warming-up te beginnen heb ik alles nog eens gecontroleerd en vervolgens de rolpoort naar beneden gedaan.  Toen wij buiten naar de warming-up stonden te kijken zegt Andre “ik mis iemand’’, en jawel Rob Imming was er niet. Ik ben toen naar het kleedlokaal gegaan om te kijken of hij daar was en ja hoor hij zat achter de poort te roepen ‘’hallo’’, toen ik de rolpoort naar beneden deed zat hij op de plee, ja daar had ik niet gekeken. Na jaren leider te zijn geweest van het 2de ben ik leider geworden bij het 1ste ik heb daar jaren als grensrechter gefungeerd. Ook ben ik jarenlang bestuurslid seniorenzaken geweest. Nu vervul ik de taken van Wedstrijdsecretarisjeugd, Accommodatie beheer, Kledingzaken en Voorzitter van de maandagmorgenploeg.
2. Wat zijn de meest opvallende zaken die je hebt meegemaakt. Heb je een leuke anekdote uit de oude voetbal tijd.
De meest opvallende zaken zijn dat voetballers consumenten zijn geworden, ze moeten zich kunnen douchen, er moet een scheidsrechter zijn en het gras moet gemaaid zijn. Na de wedstrijd is iedereen gelijk naar huis. In mijn tijd als leider gingen wij samen in de kantine een biertje drinken na het trainen en wedstrijden. Nu blijft de kantine op trainingsavonden gesloten want er komt geen speler binnen.

3.Anekdote, trainingskamp in Hunsel.
 Wij zaten hier op een boerderij en de boer had een Rottweiler, die liep gewoon los. Ik heb gevraagd of hij deze aan wou lijnen waarop de boer zei dat de hond niets doet. Maar de volgende morgen kwam onze tweede keeper Ruud Sonnemans en ja, de hond beet Ruud in de kuit. Onze verzorger Leo Maas had hem verbonden en ging met hem naar de dokter. Deze vroeg aan Leo wat heeft u er opgedaan waarop Leo zei "niets, hij beet hier zo in''.

4.Hoe zie je het voetbal tegenwoordig vergeleken met vroeger. Hoe kijk jij bijvoorbeeld naar al de veranderingen binnen de samenleving en binnen de club.
Het voetbal zelf is sneller geworden en ook fysiek wordt er meer gevraagd. Straatschoffies zoals die er vroeger waren zie je bijna niet meer. Verder valt op dat steeds meer oud-voetballers trainer of leider worden, wat positief is voor de opleiding van onze jonge voetballertjes. Helaas lukt het maar niet om een dames elftal op de been te brengen wat erg jammer is, hopelijk komt hier binnen afzienbare tijd verandering in.

5.Wil je ons en met name de jeugd nog wijs- dom of een tip meegeven voor de toekomst?
Ik wil wel meegeven dat je vooral plezier moet beleven in de sport en in alles wat je doet.

Ik wil oud Jeugdvoorzitter John Sonnemans nomineren.

1.Een voorstelling over jezelf, en je voetbalverleden.
2. Welke specifiek zaken waren voor jou als jeugdvoorzitter belangrijk
3. Welke taken vervul je nu binnen de club